Nieuws
Contact

Bezoekadres
Boogschutterstraat 1c
7324 AE Apeldoorn
+31555222606
info@vno-ncwmidden.nl

KvK: 40650351
BTW nummer: NL009890178B01

“Te veel focus op strategie belemmert kansen”

Groeien van een lokaal bedrijf naar een grote internationale speler gaat niet vanzelf. Het vereist kennis, een gezonde dosis zakelijk inzicht en een beetje lef. Bolk Transport uit Almelo kan hier over meepraten. André Pluimers, mede-eigenaar, vertelt over het bedrijf en de groei die ze de afgelopen jaren hebben meegemaakt.

Bolk Transport begon als transportbedrijf met achtergelaten dumpmaterieel, vlak na de oorlog. André: “Onze roots liggen in Almelo, maar we zijn uitgegroeid tot een groot internationaal bedrijf; we rijden naar zo’n 25 landen. Het conventionele vervoer dat we doen, is vooral voor klanten in de regio. Onze chauffeurs rijden bijvoorbeeld voor Sligro en ze zijn ook regelmatig te vinden bij distributiecentra van Grolsch. Maar waar we echt specialist in zijn, dat is exceptioneel transport. Daarmee bedoel ik alles wat te lang, te breed, te hoog of te zwaar is om in ‘gewone’ huifvrachtauto’s te vervoeren.” Exceptioneel transport beslaat op dit moment ongeveer de helft van alle werkzaamheden bij Bolk Transport en het is ook het meest divers. “We vervoeren alles; van machines en staalconstructies tot onderdelen voor kraanopstellingen en windmolens. Deze spreiding willen we er ook echt wel in houden, zodat we niet afhankelijk zijn van één industrie.”

De grootste in ‘groot’

Het vervoeren van kraan- of windmolenonderdelen klinkt misschien niet ingewikkeld, maar er zit een complete organisatie achter. “Als er ergens een windmolenpark wordt gebouwd, pakken we het vervoer projectmatig op. Dit kan maanden tot jaren duren, waarbij we steeds heen en weer pendelen met de benodigde onderdelen. Dit kost zo veel organisatiekracht dat we hier een aparte afdeling voor hebben opgezet.” Waar windmolenprojecten erg lang duren, vereist het vervoeren van kraanopstellingen juist snelheid. Grote kranen bestaan uit tientallen onderdelen die binnen enkele dagen ergens anders moeten staan. Dit moet volgens een vaste volgorde, omdat de opbouwruimte beperkt is. Bolk Transport heeft zich in de afgelopen jaren gespecialiseerd in dit soort vervoer en dat loont. André, met gepaste trots: “Op dat gebied zijn we marktleider in Europa.”

Organische groei door slimme keuzes

Internationaal gaan en dan óók nog marktleider worden in je specialisatiegebied gebeurt niet zomaar. Daar zit vast een strategie of doelstellingen achter: “Nee hoor, dat is niet zo”, legt André uit. “We kijken niet 5 of 10 jaar vooruit en we hebben ook geen specifieke groeidoelstelling. We weten wel wat goed bij ons past. We springen in op ontwikkelingen en we praten veel met klanten over hun behoeften. In ons geval hielp dit om organisch te groeien. Ik denk ook dat je kansen mist als je te veel focust op strategie. Door te kijken naar wat nodig is, konden we al mooie dingen realiseren. Bijvoorbeeld de oprichting van Combi Terminal Twente (CTT) of onze consultancytak Bolk Business Improvement.”

Het belang van feedback

Bolk Transport was tot 2007 een familiebedrijf. “De familie Bolk heeft het bedrijf vanaf de grond opgebouwd en echt iets moois neergezet. Toen wij als eigenaren instapten, stond er dus al heel veel en het is makkelijk om vanaf daar verder te bouwen. Binnen onze 4-koppige directie kan je gewoon meer, omdat je de werkzaamheden kunt spreiden.” Hoewel de overname het bedrijf dus veel goeds heeft gebracht, was er – logischerwijs – toch wat reuring. “Natuurlijk, mensen wisten niet wat er allemaal ging gebeuren. Maar gelukkig kenden we elkaar al, omdat we hier al jaren werkten. Iedereen had dus al snel door dat er niet veel veranderde. Wat daarin ook hielp, is dat onze organisatie plat is; iedereen mag aan iedereen feedback geven. Als een chauffeur vindt dat iets niet handig gaat, dan mag hij me daar gewoon over aanspreken. Ik denk ook dat dit heel belangrijk is, in elke branche. Als je niet open staat voor feedback van medewerkers kom je op een eiland te zitten; daar wordt niemand beter van.”

“Als iedereen het kan, is het geen kunstje meer.”

Eén Europa?

Als je internationaal opereert, heb je te maken met verschillende wetten en regels waar je aan moet voldoen. “De verschillen in regels voor exceptioneel vervoer zijn vermakelijk en triest tegelijk. Zo hadden de waarschuwingsbordjes op de vrachtwagens in België een aantal jaren een ander formaat. Onze chauffeurs stopten dus bij de grens, vervingen de bordjes en dán reden ze pas verder. En in Frankrijk moet dit nog steeds, omdat de waarschuwing er daar in het Frans op moet staan.” Ook in Oostenrijk zijn ze graag ‘anders’. Daar zijn de begeleidende auto’s wit, terwijl ze in de rest van Europa geel zijn. “Zodra we in Oostenrijk zijn, wachten we op één van hun busjes en onze eigen begeleider gaat weer naar huis.” De verschillende regels zijn zo lastig bij te houden dat exceptioneel vervoer met recht een specialisatie is. “Als iedereen het kan, is het geen kunstje meer.”

Wensen voor de toekomst

André heeft nog wel een wens voor de transportbranche die alles te maken heeft met hun hoofdkantoor in Almelo: “Een betere verbinding tussen Twente en Zwolle is een absolute must voor ons. Nergens in Nederland is de verbinding via weg en spoor tussen 2 economische centra zo beroerd als daar. Als je op het hele treintraject tussen Twente en Amsterdam met 200 kilometer per uur kunt reizen, sta je binnen een uur in Amsterdam. Dat geeft de bedrijven in Twente enorme groeimogelijkheden, omdat talent vanuit de randstad hier makkelijk naartoe kan. Voor dit soort thema’s is het handig als je kunt aanhaken op initiatieven vanuit meerdere partijen. Dat is ook waarom we lid zijn van VNO-NCW Midden. Ze voeren een goede lobby voor de verbreding van de N35 en ze hebben oog voor andere zaken die ondernemers direct raken. Zoiets moet je dan gewoon ondersteunen. Daarnaast is VNO-NCW Midden één van de weinige clubs die landelijk goede invloed heeft, daarmee sta je sterker.”


INSPIRERENDE ONDERNEMERS
Ondernemers die onderling kennis delen, elkaar inspireren en daarmee een impuls geven aan hun zakelijke en persoonlijke groei. Dát is het krachtige netwerk van VNO-NCW Midden met ondernemers uit verschillende sectoren. De werkgeversorganisatie is trots op al haar leden en deelt daarom graag hun inspirerende verhalen. Zoals het verhaal van André Pluimers, mede-eigenaar van Bolk Transport.